Co można i co warto grillować.

Lato sprzyja spotkaniom w gronie naszych najbliższych, na świeżym powietrzu. A jak wiadomo najczęstszymi daniami na takich spotkaniach są potrawy przygotowywane na grillu. Dzisiaj podpowiem Wam trochę jak urozmaicić menu grillowe i jak zaskoczyć naszych gości nowymi smakami. 

 

Powiedzmy to od razu na początku, że LotusGrill i jego dodatkowe akcesoria ułatwiają nam już na starcie przygotowywanie rożnych potraw grillowych. Możemy np. dzięki niemu przygotować pizzę, na specjalnej kamiennej płycieczy potrawy w sosach dzięki płycie Barbecue-Tappenyaki. Jeżeli mamy do grillowania coś naprawdę dużego  jak np. cały kurczak, z pomocą przyjdzie nam specjalna wysoka pokrywa LotusGrill, która przekształci naszego grilla w przenośny piekarnik lub „wędzarnie”. Używając natomiast szklanej pokrywy nasze potrawy będą gotowe do zjedzenia w krótszym czasie i na pewno nie staną się suche.  


Mówiąc grill pierwsze co nam przychodzi na myśl do jedzenia to kiełbaska, boczek, kaszanka i karkówka, czyli sztandarowe polskie dania z grilla. 🙂 Stoły, a bardziej grille zaczynają na szczęście podbijać również grillowanie warzywa i ryby, które wnoszą dodatkowo zdrowy akcent do naszej diety.
Dzisiaj zainspiruje Was co jeszcze możemy kłaść na grillu.

Zacznijmy więc od warzyw.

Bakłażan – należy pokroić go w grubsze plastry, a następie posolić. Solimy go po to, by wyciągnąć z niego gorzki smak. Po 15-20 minutach musimy przepłukać go pod wodą i dokładnie osuszyć. Teraz wystarczy posmarować plastry marynatą zrobioną z oliwy, naszych ulubionych ziół np. oregano, tymianek i soli z pieprzem. Grillujemy ok 7 minut z każdej strony. Podawać można już tak przygotowanego bakłażana lub pod koniec grillowania możemy położyć na wierzch plaster naszego ulubionego sera np. mozzarella, feta, ser kozi czy pleśniowy i grillować już tylko po jednej stronie ok 2 minut.

Cukinia i kabaczek – podobne do bakłażana lecz nie musimy ich wcześniej solić. Pokrojone, możemy zostawić na 15 min w marynacie z oliwy, ziół, przypraw i na przykład z dodatkiem czosnku. Możemy podawać grubsze grillowane krążki lub grillowane plastry (pokrojone wzdłuż) zawijane z serkiem.

Papryka – możemy ją przygotować marynowaną, z serem lub faszerowaną. Jeżeli przygotowujemy paprykę marynowaną lub z serem należy pokroić ją na grubsze paski, faszerowana musi zostać nie rozdrobniona. Do każdego sposobu należy jednak usunąć gniazdo nasienne i białe włókna. Marynata do papryk to np.: 2 ząbki czosnku, sól, 4 łyżki oliwy, 2 łyżki posiekanego koperku. Na tak grillowaną paprykę możemy położyć plaster sera i zaczekać, aż się delikatnie roztopi. Trochę więcej pracy mamy jeżeli robimy faszerowaną paprykę. Jako farszu można użyć: sera fety, czerwonej cebuli, oliwy, czosnku, ziół prowansalskich, listków bazylii i pieprzu. Wszystkie składniki należy rozdrobnić i ze sobą połączyć. Następnie wkładamy farsz do papryki i powoli grillujemy z wykorzystaniem kopuły LotusGrill. Uważaj podczas grillowania papryki, ponieważ jej skórka może się szybko przypiec.

Szparagi – możemy używać tych białych jak i zielonych, należy je przed położeniem na ruszt posolić i delikatnie posmarować oliwą. Można kilka sztuk nabić na jedną długą wykałaczkę, aby ułatwić sobie ich obracanie. Inna przykładowa marynata to: 2 łyżki oliwy z oliwek, 1 łyżka sosu sojowego, 1 ząbek czosnku, sól, pieprz. Dla miłośników mięsa polecam grillowanie szparagów obwiniętych w szynkę parmeńską lub boczek. Szparagi grillujemy ok 4-8 minut.

Bataty – czyli słodkie ziemniaki, pokrojone w plastry posmarowane oliwą z solą i pieprzem lub skropione miodem. Mogą stanowić idealny dodatek do mięs lub być serwowane jako przystawka.

Cebula – na grillach najczęściej można ją spotkać jedynie na szaszłykach. Grillowana cebula świetnie sprawdza się jako osobny dodatek do mięs, warzyw lub przystawka sama w sobie. Cebulę należy pokroić w ćwiartki lub plastry tworząc pierścienie. Poddana wyższej temperaturze sprawia, że w smaku staje się bardziej słodka. Możemy ją również faszerować i obwijać boczkiem.

Czosnek – grillowany w całości może posłużyć nam do smarowania tostów czy steków.

Kukurydza – powoli zaczyna podbijać naszą kuchnie i wszelakie festyny. Możemy ją grillować z delikatnie przerwanymi liśćmi lub całkowicie bez liści. Kolbe należy posypać solą, pieprzem i delikatnie oliwą lub masłem. Grillujemy ok. 20 min pamiętając o przekręcaniu.

Marchewka i pietruszka – młode warzywa możemy grillować wraz ze skórką jeżeli ją dobrze umyjemy. 


Warzywa przed grillowaniem dobrze jest moczyć przez ok 30 min w wodzie, by zbytnio nie wyschły pod wpływem żaru. Wszystkie grillowane warzywa mogą stanowić dobrą bazę do sałatek, dań głównych czy przystawek.

Przy grillowanych warzywach często pojawiał się dodatek sera, a co jeżelibyśmy dali go jako podstawowy produkt na grilla?

Jeżeli chodzi o grillowanie serów, najlepiej do tego używać płyty Barbecue-Tappenyaki LotusGrill, ponieważ dzięki niej ser nie oklei nam rusztu, ani nie spłynie do misy. Najbardziej popularnym serem do grillowania jest oscypek. Najczęściej serwowany z żurawiną lub jako dodatek do sałatek czy pizzy.

Camembert – ser ten należy grillować w całości. Da nam to wówczas efekt, że ser na zewnątrz będzie zwarty, a w środku rozpływający się. Dobrze komponuję się z winogronem i bagietką. Czas grillowania to ok. 20 min.

Cypryjski ser Halloumi – ser ma dość zwartą strukturę i można go grillować nawet bezpośrednio na ruszcie. Już po 3 minutach grillowania staje się bardzo puszysty i gotowy do jedzenia.

Feta – ser najlepiej podawać z dodatkami takimi jak: cebula, pomidory i zioła. Wszystkie dodatki wraz z serem zawijamy w folię aluminiową i układamy na grillu.

Tofu – ten ser może wszystkich zaskoczyć swoją chrupiącą i pyszną skórką, którą uzyskamy dzięki grillowaniu. Możemy podawać go wraz z grillowaną bagietką, sałatą i ziołami. Inny sposób to marynowanie kostek tofu w specjalnej zalewie zrobionej z: połowy puszki coca-coli, 3 łyżek przecieru pomidorowego, 1 łyżeczki ostrej pasty paprykowej, 1 łyżeczki startego imbiru i 1 łyżeczki sosu sojowego.

Do grillowania całkowicie nie nadaje się ser typu cheddar, gouda czy ementaler.

Innymi wytrawnymi daniami z grilla mogą być również owoce morza. Co prawda owoce morza dopiero zaczynają podbijać serca Polaków, ale ja już teraz chciałabym przekonać Was do spróbowania ich w wersji grillowanej.

Krewetki – należy obchodzić się z nimi bardzo ostrożnie, aby nie wyszły zbyt suche. Grillować je możemy bez lub w skorupkach, z każdych jednak musimy usunąć czarną żyłkę. Krewetki dobrze nabić na szaszłyki, ponieważ ułatwia to ich obracanie. Marynata dla obranych krewetek to: 60 ml oliwy z oliwek, 60 ml soku z cytryny, 1 rozgnieciony ząbek czosnku, ½ pęczka pietruszki, pieprz i ostra papryka. Jeżeli chcemy grillować krewetki w skorupkach musimy zamarynować je dzień wcześniej w roztopionym maśle z pieprzem cayenne, czosnkiem, tymiankiem, oregano i sokiem z cytryny.

Homar – produkt ten idealnie nadaje się na początek przygody z owocami morza. Homara możemy grillować bez żadnych przypraw, wystarczy go umyć i możemy kłaść na grilla. Podawać go warto z cytryną lub z masłem ziołowym lub czosnkowym.

Ostrygi – przed położeniem ich na grill należy je otworzyć i dodać do ich muszli wymieszanej oliwy z oliwek z posiekanym czosnkiem, natką pietruszki, sokiem z cytryny, solą i pieprzem. Grillujemy dosłownie chwilę.

Mule – do grillowania muli najwygodniej użyć znowu płyty Barbecue-Tappenyaki LotusGrill i szklanej pokrywy LotusGrill. Mule po dokładnym umyciu od razu kładziemy na grilla i czekamy, aż muszle się otworzą. Podajemy z sosem np. z: sosu sojowego, cytryny, ostrej papryki, cukru i czosnku.

Kalmary – danie wraz ze składnikami do marynaty może nie wyjść nas zbyt tanio, ale raz na jakiś czas na pewno warto spróbować czegoś innego. 🙂

Innymi wariacjami grillowymi jest np. grillowanie podrobów. Przepisy zazwyczaj każą nam je wcześniej ugotować, a następnie zamarynować i położyć na grillu. Opieczone w ten sposób podroby zyskują całkowicie inny smak. Dla przeciwników podrobów proponuje jeszcze grillowany schab lub ryby.

Ale grill to nie tylko dania wytrawne, ale również desery i owoce. Na grillu możemy przygotować więc cały posiłek zaczynając od przystawki, po danie główne i deser, (prawdziwy maraton grillowy 🙂 ).
Grillować tak naprawdę możemy wszystkie owoce:

  • ananas
  • melon
  • figa
  • gruszka
  • jabłko
  • banan
  • brzoskwinia

 

Grillowane owoce możemy wcześniej zamarynować w winie, soku z cytryny lub miodzie. Możemy je położyć bez marynowania i bezpośrednio na ruszcie posypać cynamonem, cukrem, szafranem, goździkami lub wanilią. A jeść je możemy same lub dosłownie ze wszystkim: z lodami, z czekoladą, z sosami, z likierami, z serami i z mięsem.

SMACZNEGO ! 🙂

No Comments Yet.

Leave a comment