Dieta a opalenizna

opalanie-na-lezakuWiosna to najlepszy moment, aby zatroszczyć się o naszą skórę. Po zimie jest ona dość blada, a wzrost temperatury powoduje, że odsłaniamy jej coraz więcej. Aby przywitać lato z kolorem opalenizny niektórzy zaczynają intensywnie korzystać z solariów, samoopalaczy lub długich kąpieli słonecznych. Słońce jest oczywiście bardzo ważnym czynnikiem naszego zdrowia, ponieważ pomaga w wytwarzaniu witaminy D i poprawia nastrój. Należy jednak jak ze wszystkim zachować zdrowy rozsądek i wybierać odpowiednie godziny na opalanie, nie zapominając o jednoczesnym odpowiednim nawilżeniu. Promienie UV uszkadzają włókna kolagenowe, co związane jest z szybszym procesem starzeniem się skóry. Długie przebywanie na słońcu może również zwiększyć ryzyko rozwoju czerniaka skóry.

Zdrowy, naturalny i prawie bezsłoneczny sposób na opaleniznę możemy uzyskać wprowadzając do naszej diety pewne warzywa i owoce. Wiosną mamy większy i łatwiejszy dostęp do świeżych warzyw i owoców, więc warto je wykorzystać, aby nasza skóra zyskała bardziej złocisty odcień i była przygotowana na promienie słoneczne.

afnbbAby zobaczyć efekt tzw. „muśnięcia słońcem” wystarczy przez ok. 4 tygodnie regularnie spożywać warzywa i owoce. Najlepiej i najłatwiej jest skomponować wybrane składniki w soku, wyciskając je na wyciskarce wolnoobrotowej. Sekret tkwi w spożywaniu dużej ilości produktów bogatych w beta-karoten. Oczywiście najwięcej beta-karotenu ma marchewka. Należy jednak postępować z nią ostrożnie i zjadać tylko jedną dziennie. Zbyt duża ilość może dać nam efekt „kiepskiego samoopalacza”, czyli pomarańczowy kolor skóry. Beta-karoten redukuje ujemne skutki promieniowania jak np. opóźnia procesy starzenia. Innym bardziej bezpiecznym produktem, ze względu na pomarańczowy odcień, są bataty. Bogate w przeciwutleniacze i witaminę A, dają efekt naturalnej opalenizny. Witamina A niweluje jednocześnie skutki oparzeń słonecznych i bierze udział w powstawaniu komórek naskórka. Pomidory i zawarty w nich likopen, chronią naszą skórę przed nowotworami, przyśpieszają opalanie słoneczne i dodają skórze blasku. Dwojaką funkcję odgrywają składniki zawarte w dyni. Jest ona bogataIMG_20160923_145733 w beta-karoten, dający złocisty odcień naszej skórze i błonnik, który wpływa na kondycję skóry. Innymi produktami, które warto włączyć do naszej diety jest: papryka (bogata w karotenoidy, dające zdrowy połysk), melon, morele, brzoskwinie (duża zawartość witamin i wody, która odżywi i nawodni naszą skórę po zimie), szpinak i jarmuż (niepozorne warzywa zielone bogate w beta-karoten). Zawarte w warzywach i owocach witaminy utrwalą kolor i wpłyną na ogólną kondycje naszej skóry, która w czasie kąpieli słonecznych szczególnie narażona jest na podrażnienia. Witaminy C, B5 i E (zwana eliksirem młodości) działają przeciwzmarszczkowo, uelastyczniają skórę, chronią przed oparzeniami słonecznymi, rozjaśniają przebarwienia, wygładzają i nawilżają skórę.

 

Warzywa i owoce pomogą przygotować naszą skórę na lato, dając jej złocisty kolor wraz z pierwszymi promieniami słońca i jednocześnie ochronią ją przed szkodliwym jego działaniem. Wychodząc na plażę warto zaopatrzyć się w okrycie głowy, wodę do picia i preparaty mające filtr przeciwsłoneczny. Naturalne olej tłoczone na zimno również są dobrym filtrem przeciwsłonecznym chroniącym nas przed poparzeniami, dodatkowo pielęgnują i nawilżają naszą skórę. Dobrymi olejami są np. kokosowy, z orzechów laskowych czy sezamowy.

bezmyslne-opalanie-jak-zapobiegac-pulapkom-slonecznym-855x485

P.S. A co zrobić jeżeli jednak pomimo rad przytrafi nam się nadmierne opalenie?
Z pomocą na pewno przyjdą nam również soki świeżo wyciskane, woda zjonizowana i oleje tłoczone na zimno np. olej kokosowy. Oleje roślinne zawierają w sobie witaminy i kwasy tłuszczowe, które mają właściwości regenerujące naszą skórę.

No Comments Yet.

Leave a comment