Dodatek olejów do soków

Świeżo tłoczone oleje to doskonały dodatek do zdrowych dań. Dobrą praktyką jest również dodawanie takich olejów do soków czy smoothies. A są ku temu znaczące powody. Dodatek do soku zdrowego, nieprzetworzonego, tłoczonego w niskich temperaturach tłuszczu roślinnego pomóc może we wchłanianiu składników odżywczych z warzyw i owoców.

 

Świeżo wyciskany sok może być jeszcze zdrowszy

Karotenoidy to niezwykle wartościowe substancje pełniące w naszym organizmie rolę antyutleniaczy. Duże ich ilości zawarte są w warzywach i owocach o kolorze zielonym, czerwonym i pomarańczowym, a więc przykładowo w: szpinaku, jarmużu, marchwi, pomidorze, papryce czy grejpfrucie. Karotenoidy są rozpuszczalne w tłuszczach, co oznacza że najłatwiej i najszybciej wchłaniają się w przewodzie pokarmowym w ich towarzystwie. Dodanie niewielkiej ilości oleju z nasion lub orzechów zwiększy korzyści zdrowotne przygotowywanego soku. Ponadto podniesie jego kaloryczność (zdrowe tłuszcze to cenne źródło energii), dzięki czemu sok może występować w naszej diecie w roli posiłku, np. drugiego śniadania czy podwieczorku.

Kolejną zaletą dodatku tłuszczów do soku lub koktajlu jest spowolnienie procesu wchłaniania składników odżywczych. Jest to działanie korzystne z tego względu, że związki pokarmowe uwalniane są do naszej krwi stopniowo, a nie gwałtownie. Szczególnie ważne jest dostarczanie cukrów w taki sposób. Mimo że soki, nie powodują gwałtownych skoków cukru we krwi (o czym więcej przeczytać można tutaj), to jednak dodatek tłuszczów może wydłużyć czas i zwiększyć ilość dostarczanej z soku energii.

 

Tłuszcze, które warto dodać do soku

Olej lniany

Olej lniany to bogate źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, bardzo ważnego składnika zdrowej diety, którego nasz organizm nie jest w stanie sam sobie wytworzyć. Przy powszechnie stosowanej nisko-odżywczej, niedoborowej diecie, większość ludzi cierpi na niedobory tychże kwasów tłuszczowych. Stanowią one jednak nie tylko o naszym zdrowiu, ale również zdrowym wyglądzie. Te nienasycone kwasy tłuszczowe wpływają korzystnie na każdą komórkę ciała, pobudzają prawidłowe krążenie krwi, łagodzą stany zapalne, poprawiają wygląd włosów, skóry i paznokci. Olej lniany jest więc używany w wielu terapiach dietetycznych i nie powinno go zabraknąć również w naszych sokach. Olej tłoczony na zimno co prawda kupić można w sklepie, ale mało gdzie jest on prawidłowo  przechowywany w warunkach chłodniczych. Jest to olej o wyjątkowo delikatnej strukturze dlatego najwyższą jakość uzyskać możemy jedynie poprzez samodzielne wytłaczanie jego niedużych ilości za pomocą domowej prasy do tłoczenia oleju (np. model Yoda) i zużywanie na bieżąco. Najlepiej do szklanki soku dodać łyżeczkę oleju i energicznie wymieszać. Można zacząć od mniejszej ilości z uwagi na potrzebę przyzwyczajenia kubków smakowych do dość specyficznego smaku oleju lnianego.

Olej kokosowy

Olej kokosowy ma niezwykle dużo właściwości prozdrowotnych, w tym przeciwwirusowe, przeciwgrzybiczne, przeciwbakteryjne i odchudzające. Te ostatnie to zasługa wpływu na regulację gruczołu tarczycy i stabilizację poziomu cukru we krwi. Jego najbardziej wartościowy składnik to średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe (MCFA), które w odróżnieniu od innych rodzajów nie są odkładane w postaci tkanki tłuszczowej. Mogą one pełnić jedynie funkcję energetyczną, a nie magazynową, są więc wysyłane bezpośrednio do wątroby. Ten zastrzyk energetyczny przyśpiesza spowolniony metabolizm i korzystnie wpływa na masę ciała. Olej kokosowy powinien być stosowany również w celu wzmocnienia układu odpornościowego, ze względu na zawartość kwasu laurynowego (będącego także składnikiem kobiecego mleka). Aby dodać olej kokosowy do soku bądź koktajlu, należy najpierw delikatnie go podgrzać dla uzyskania płynnej konsystencji. Dodatkowo olej ten nada napojowi wyjątkowego smaku i aromatu. Najlepszy będzie oczywiście domowy olej tłoczony na zimno z wiórków kokosowych. Można przygotować jednorazowo trochę większą jego ilość i dłużej przechowywać niż inne, bardziej wrażliwe na czynniki zewnętrzne oleje.

Awokado

Awokado – ten wyjątkowy owoc jest źródłem tłuszczów nienasyconych, w tym kwasu oleinowego. Jak wykazują badania jest to jedna z substancji wpływająca na aktywację obszaru mózgu odpowiedzialnego za uczucie sytości. Owoc awokado można zblendować z sokiem (bardzo dobrze komponuje się smakowo z sokiem jabłkowym) lub z innymi składnikami przygotowanymi na smoothie. Dzięki użyciu wysokoobrotowego blendera można bardzo szybko uzyskać gładką, kremową konsystencję takiego koktajlu, co sprzyja minimalnej utracie składników odżywczych (jeszcze wyższą jakość otrzymamy za pomocą blendera próżniowego).

Masło orzechowe

Masło orzechowe – dobrym tłuszczowym dodatkiem do zdrowych napojów może być również dodatek masła orzechowego. Posiadając blender wysokoobrotowy masło takie możemy otrzymać nie tylko z orzechów ziemnych, ale z dowolnych ich rodzajów, przykładowo z migdałów, nerkowców, nasion konopii czy sezamu. Zblendowanie orzechów na gładką masę jest o wiele prostsze niż znalezienie w sklepie masła pozbawionego zbędnych, często szkodliwych dodatków takich jak cukier, sól, rafinowane oleje czy konserwanty. Należy jednak pamiętać, że są to produkty trudne w przetwarzaniu i najlepiej blendować niezbyt duże ilości orzechów na raz (około 1-2 szklanek). Również dla lepszej jakości masła, które przy zbyt długim miksowaniu może rozwarstwić się. Dodatek masła orzechowego do soku czy koktajlu wzbogaci smak i zwiększy odżywczość i kaloryczność produktu, co jest szczególnie korzystne dla osób aktywnych fizycznie.

No Comments Yet.

Leave a comment

Error. Page cannot be displayed. Please contact your service provider for more details. (25)