Domowe masło orzechowe

O tym jak wiele produktów sklepowych jesteśmy w stanie zrobić sami w domu pisaliśmy już nie raz. Teraz przyszedł czas na domowe masło orzechowe.

dsc_0109

Korzyści płynące z własnej produkcji masło orzechowego to znacznie tańsze koszty, zdrowie i przede wszystkim pewność spożywanego produktu.

Masło orzechowe zawiera w sobie:

– jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe

– witaminę E, czyli witaminę młodości

– witaminy z gr B

– niacynę i kwas foliowy (odpowiadające za pracę układu nerwowego i pokarmowego)

– składniki mineralne (magnez, żelazo, fosfor, potas, cynk, wapń, sód)

– lekkostrawne białko roślinne (szczególnie ważne dla wegetarian)

– błonnik

Jeżeli chodzi o sposoby robienia masła orzechowego są dwie metody i kilka innych wariacji ich kompozycji.

peanut_butterNajbardziej zdrową formą przygotowania jest zakup orzechów ziemnych jeszcze w łupinkach. Nie ma co jednak ukrywać, że jest to metoda najbardziej czasochłonna. Orzeszki musimy obrać i dopiero wtedy wrzucić do blendera wysokoobrotowego. Drugi sposób jest znacznie łatwiejszy. Wystarczy kupić orzeszki już obłuskane lecz najlepiej, żeby były one niesolone.

Jeżeli chodzi o kompozycje podawana i dodatków jest to obszar niczym nieograniczony. Orzeszki możemy zblendować w różnym stopniu. Mogą one zawierać jeszcze wyczuwalne kawałki orzeszków, bądź być zmielone na jednolitą, kremową masę.

Możemy również do gotowego masła dodać :

  • wiórki kokosowe
  • kakao
  • cynamon
  • czekoladę
  • wanilię
  • sezam
  • lub inne produkty które uważacie, że będą pasowały do waszego smaku.

file-maslo-orzechowe-kanapkaMożliwości wykorzystywania masło orzechowego również jest wiele. Tradycyjne i chyba najbardziej lubiana forma to po prostu z kromką chleba, jako dip do owoców, do owsianki, naleśników czy ciast.

Zdrowe właściwości płynące z jedzenia masła orzechowego to poprawa pracy mózgu. Wszyscy wiedzą, że orzechy dobrze wpływają na nasz umysł. Masło orzechowe jest więc idealnym rozwiązaniem, by wpleść w naszą dietę produkt dbający właśnie o ten organ. Zalecany jest szczególnie na śniadania, by pobudzić pracę naszego mózgu i dać mu siły na cały dzień pracy.

Regularne spożywanie poprawia układ krwionośny, chroni przed miażdżycą, zmniejsza ilość złego cholesterolu i chroni nasze serce przed zawałem.

Masło orzechowe wpływa również na nasz wygląd zewnętrzny. Zawarte w nim składniki odżywcze i witamina E wpływa na wygląd naszej skóry i opóźnia procesy jej starzenia się.
Błonnik zawarty w orzeszkach, przyśpiesza zaś trawienie i oczyszcza jelita ze szkodliwych produktów przemiany materii.

peanuts

Zawartość w maśle orzechowym białka roślinnego sprawia, że jest ono zalecane dla sportowców i osób aktywnych fizycznie. Białko to buduje masę mięśniową i redukuje związki odpowiedzialne za stres oksydacyjny.

Aspekt dietetyczny co do spożywania masła orzechowego na diecie podlegał burzliwym badaniom. Ostatnie wyniki wskazują jednak na korzystne jego właściwości podczas utraty wagi. Masło orzechowe pozwala nam zaspokoić głód na chęć sięgnięcia po niezdrowe przekąski typu chipsy czy paluszki. Możemy się nim nasycić, a jednocześnie dostarczyć wartości odżywczych.

Uwagę należy zwrócić na ilość spożywanego masła orzechowego. Zawiera ono duże ilość kwasów omega-6, które w większych ilościach niestety nie jest dla nas zdrowe. Powinniśmy więc wyrównywać ten poziom i dostarczać kwasów omega-3 jedząc tłuste ryby, tłoczony na zimno olej lniany lub samo siemię lniane.

No Comments Yet.

Leave a comment