Jak poprawić naszą pamięć

images (2)Studenci i uczniowie przeżywają obecnie trudny w swoim życiu okres, który nazywa się sesja. Co zrobić, by zapamiętać cały materiał i łatwiej było nam się skupić?
Zasada tkwi w odpowiedniej diecie. Wszystko co jemy i czym się otaczamy wpływa na naszą koncentracje i pamięć. Badania dowodzą, że osoby, które zjadły tłuste potrawy, coś z fast-foodów lub wypiły słodzone napoje gazowane mają większe problemy z koncentracją, rozwiązywaniem krzyżówek i są bardziej podatne na depresje.

Podstawowe reguły, o które należy zadbać w celu poprawy jakości pamięci to:
– dieta
– sen
– aktywność fizyczna
– higieniczny tryb życia

O prawidłowy rozwój mózgu należy szczególnie zadbać u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Pamiętajmy jednak, że nasz mózg pracuje cały czas i również w wieku już dojrzałym powinniśmy dostarczać mu składników odżywczych do prawidłowego funkcjonowania. Dbając o ten organ regularnie zmniejszymy tym samym ryzyko powstania choroby Alzheimera.

mp-smart-food-brain-7f670f303e18694603de27cb712cc203

Ważną kwestią jest dostarczenie odpowiedniego paliwa dla neuronów, które przewodzą impulsy nerwowe i odpowiadają za łatwość zapamiętywania. Podstawowe składniki, które należy dostarczyć jest woda i tłuszcz. Odpowiedni stosunek pomiędzy kwasami omega-3, a omega-6 jest bardzo ważny. Kwasy omega-3 wpływają na lepszy przepływ bodźców nerwowych między istotą białą i szarą, jak również przyczyniają się do lepszego ukrwienia mózgu. Innym ważnym czynnikiem w tłuszczach jest lecytyna. Tłuszcz należący do grupy fosfolipidów, wspomagający koncentracje.
Zdrowe tłuszcze to:
– orzechy, migdały, masło orzechowe
– tłuste ryby
– awokado
– oleju lnianym i rzepakowym tłoczonym na zimno
– soja
– wątróbka

Mózg jak i cały nasz organizm składa się w większości z wody. Odpowiedni jej poziom wpływa na szybkość i jakość myślenia. Więcej o wpływie odpowiedniego nawilżenia naszego organizmu możemy poczytać w artykule „Woda w naszej diecie”.
Kolejnym źródłem paliwa dla naszego mózgu, są witaminy. Powinniśmy spożywać szczególnie dużo witamin A, E, C i z
gr. B. Działają one antyoksydacyjnie, czyli spowalniają procesy starzenia się komórek i troszczą się o nasz układ nerwowy. Witaminy te najlepiej przyjmować w formie świeżo wyciskanych soków, ponieważ wtedy, są najszybciej wchłaniane do naszego organizmu.

Dobrymi składnikami dającymi energię dla naszego mózgu, są również:
praca mózgu i pamięć
jagody – chronią przed Alzheimerem
zielona herbata – rozjaśnia umysł
gorzka czekolada – poprawia koncentracje i zwalcza stres
jabłka – poprawiają funkcje poznawcze
awokado – poprawia ukrwienie rejonów w mózgu odpowiedzialnych za pamięć
brokuły, rośliny zielone – zachowują prawidłowy przepływ krwi i usuwają metale ciężkie, które mogą powodować uszkodzenie mózgu
orzechy – stymulują mózg do pracy
szpinak – spowalniają skutki starzenia się mózgu
rozmaryn – wspomaga procesy zapamiętywania
pełne ziarna zbóż – chronią serce i mózg przed szkodliwymi skokami cukru, cholesterolu i skrzepami krwi

images (3)Pozostałe czynniki wpływające na prawidłową pracę naszego mózgu, są również bardzo ważne. Należy pamiętać, że podczas snu nasz organizm się regeneruje i odpoczywa. Tyczy się to również stwierdzenia higieny życia, które odnosi się do ogólnego trybu życia, do stwarzania i radzenia sobie ze stresowymi sytuacjami. Obecne czasy są dość rozleniwiające dla pracy naszego mózgu. Łatwy dostęp do internetu, GPS-u, kalkulatora nie daje nam szansy na samodzielne myślenie i konieczność zapamiętywania pewnych informacji. Dlatego powinniśmy sobie także sami organizować rożne zadania i ćwiczenia pamięciowe, które pozwolą nam nauczyć się czegoś nowego i rozwinąć partię mózgu, które były wcześniej uśpione.

images

No Comments Yet.

Leave a comment