Koktajle, koktajle, koktajle…..

Dzisiaj, chciałabym się  skupić  na koktajlach. Uważam je za naprawdę coś świetnego, ponieważ można w łatwy sposób, przemycić w nich nielubiane warzywa i owoce. 🙂

ARTICLE_938_12800693787504019569608800410935

Koktajle, to oczywiście nic innego jak zblendowane, zmiksowane całe owoce lub warzywa. Blender, dzięki specjalnym ostrzom i wysokim obrotom rozdrabnia składniki na gładką i płynną konsystencje.
Koktajle od soków z wyciskarek różnią się głównie obecnością lub brakiem w nich błonnika. Soki nie zawierają go. (O korzystnych właściwościach soku, możecie przeczytać w naszym wcześniejszym artykule „Dlaczego warto pić SOK?„.) Pomimo tego, że i jedne i drugie są dla nas bardzo zdrowe, niezaprzeczalną zaletą koktajli jest fakt, że są bardziej sycące.  Zawarty w nich błonnik dodatkowo reguluje procesy trawienne, wspomagając odchudzanie. Koktajle, ponadto możemy wzbogacać o mleka roślinne, nasiona, orzechy, siemię lniane, zarodki i kiełki pszeniczne dla podniesienia ich wartości odżywczej.

Niektórzy ludzie, za wadę spożywania koktajli, uważają żartobliwie, że przez nie:

  • musimy wymieniać garderobę, ponieważ w łatwy sposób pozbywamy się zbędnych kilogramów
  • tracimy ochotę na ulubione słodycze i niezdrowe przekąski, przez co nie raz nie mamy co jeść na spotkaniach towarzyskich
  • w pracy nie możemy narzekać, że nie mamy siły i ochoty do działania
  • nie potrzebujemy przerwy na kolejny kubek kawy
  • nie nadążamy za nowinkami farmaceutycznymi, ponieważ ich nie potrzebujemy 🙂
  • z biegiem czasu, prawdopodobna jest całkowita zmiana dotychczasowego stylu życia na ekologiczny

images0WZOOFCL

Spożywanie koktajli ma już także swoich kilka odmian w dziedzinie dietetyki. Diety koktajlowe rozróżnia się na:

  1. warzywne – najbardziej restrykcyjne i zarazem najbardziej skuteczne. Jest ona niskokaloryczna, więc może powodować zawroty głowy i nudności, z racji na minimalne ilości dostarczanych węglowodanów, a także brak białek i tłuszczy. Szybko zrzucimy z nią zbędne kilogramy, lecz mogą one równie szybko powrócić.
  2. warzywno-owocowa – również jest niskokaloryczna, lecz dzięki węglowodanom z owoców, nie będziemy odczuwać zawrotów głowy. Pijąc takie koktajle, będziemy mieć więcej siły na ewentualne dodatkowe ćwiczenia.
  3. owocowa – najważniejsze w niej jest prawidłowe komponowanie koktajli. Należy unikać niektórych owoców, które mają wysoki indeks glikemiczny i powodują przeciwny rezultat do odchudzania.
  4. mieszana – najbezpieczniejsza, dieta ta polega na piciu do południa koktajli owocowych i owocowo-warzywnych, by dostarczyć organizmowi energii, a po południu pić jedynie warzywne lub warzywno-mleczne. Dieta ta nie daje szybkich efektów odchudzających, lecz daje najbardziej trwałe efekty.

W zależności od naszego indywidualnego zapotrzebowania, możemy również zwiększać ilość danych produktów wykorzystywanych w koktajlach.

  • dodatkowa energia – np. banany, suszone owoce
  • pozbycie się toksyn – np. zielone warzywa liściaste
  • odchudzanie – np. warzywa
  • poprawa odporności – np. czarna porzeczka, papryka
  • poprawa flory bakteryjnej jelit – np. nabiał
  • anemia- np. jarmuż, buraki
  • poprawa cery – np. pomidory, marchewka
  • poprawa aktywności intelektualnej – np. orzechy
  • poprawa snu – np. pestki dyni

Pamiętać należy, że lekkostrawność koktajli, spowodowana jest głównie przez duże rozdrobnienie wstępne produktów, które następnie dopiero przyswajamy. Organizm dzięki temu, nie misi wkładać tyle energii, by je strawić.

Teraz pora na kilka ciekawych podpowiedzi dla rodziców.

Niektóre dzieci z natury nie lubią warzyw i owoców w stałej postaci. Nie należy jednak od razu się poddawać i warto podejść do tematu z drugiej strony. Koktajle, to idealny sposób by wprowadzić do naszej diety różnorakie warzywa i owoce. Lecz jak przekonać nasze dzieci by chciały je pić? Oto kilka pomysłów jak zachęcić dzieci do koktajli.

Na początku przygody z koktajlami, warto by były one słodkie. Nie należy od razu zmuszać dzieci do wyszukanych smaków koktajli warzywnych, żeby ich nie zniechęcać. Dobrze jest, dodać w dominującej ilości owoc, które dziecko najbardziej lubi i dodatkowo dorzucić coś z zielonych roślin. Następnie stopniowo zmieniać proporcje.

Podając dziecku koktajle, można je nazwać jego ulubioną bajką i tak na przykład biały koktajl to koktajl Królowej Śniegu, czerwony koktajl (z dodatkiem buraka czy truskawek) to Różowej Pantery, z dodatkiem zielonych warzyw to koktajl Shreka itp.

imagesNNDCHA5Q   drinki-ozdoba-kieliszek

Ważne jest również to, w czym je podajemy. Warto podawać koktajle w śmiesznych i oryginalnych kubeczkach, dodając do tego słomkę czy chociażby zrobić warstwowy koktajl.

Można pozwolić również dziecku na większą samodzielność w tworzeniu koktajli. Pójść z nim na zakupy,pozwolić wybrać składniki, a potem jedynie pomóc w jego przygotowaniu.

W niektórych przypadkach, warto jednak nie zdradzać dziecku składu. Sprawdza się tu poprawione przysłowie „Czego oczy nie widzą, to może zasmakować”. Bo skoro nie czuć, że w tym słodkim koktajlu jest nielubiane warzywo, to po co się zdradzać. 🙂

No i podstawowa zasada, czyli PRZYKŁAD IDZIE Z GÓRY. Jeśli dzieci widzą, że my pijemy ze smakiem koktajle, to i one będą chciały próbować.

imagesO29V80G7

Na koniec, jeszcze odrobina teorii na temat soków, koktajli, sorbetów i tym podobnych produktów. Czym one w zasadzie różnią się między sobą? I jak prawidłowo je nazywać?

SOK – wyciskany jest ze świeżych owoców lub warzyw, nie zawiera w swym składzie błonnika. Ma postać płynną i można go przyrównać do wody zawierającej  wartościowe i łatwo przyswajalne składniki odżywcze.

KOKTAJL – zblendowane owoce lub warzywa, rozdrobnione do płynnej postaci, można je łączyć z dodatkiem nabiału lub lodu. Koktajl z racji na dużą zawartość błonnika jest najbardziej sycący i może dlatego zastępować niektóre posiłki.

SMOOTHIES – można postawić tutaj znak równości z koktajlem. Zblendowane najczęściej owoce (lecz mogą być też i warzywa) z dodatkiem wody lub lodu. Od koktajlu różnią się głównie tym, że nie dodajemy do nich nabiału, a ich kremową konsystencje uzyskujemy dzięki dodatkom taki jak banan czy awokado. Serwowane najczęściej na zimno.

SHAKES – połączenie owoców, gałek lodów, nabiału lub wody. Dodatek lodów gałkowych ma sprawić brak uczucia chrupania kryształków lodu między zębami. Zyskujemy w ten sposób dodatkowo kremową konsystencje.

NAPÓJ – jest to nic innego jak rozrzedzony wodą sok. Posiada małą wartość odżywczą.

LEMANIADA – owoce, dużo wody, dodatek cukru i ewentualnie zioła. Najbardziej znaną lemoniadą jest oczywiście z woda z dodatkiem cytryny i mięty.

No Comments Yet.

Leave a comment

Error. Page cannot be displayed. Please contact your service provider for more details. (15)