Mleka roślinne – zdrowa alternatywa

z17217656qCoraz powszechniejszą alternatywą dla nabiału stają się roślinne zamienniki. Spożywanie produktów takich jak mleka, jogurty i serki roślinne zamiast lub oprócz tradycyjnego nabiału jest pod wieloma względami korzystne.

Kto nie spożywa nabiału?

Powodów na rezygnację z nabiału i sięgnięcie po alternatywne produkty roślinne może być wiele. Weganie wybierają mleko roślinne zamiast odzwierzęcego ze względów etycznych. Zwolennicy diety roślinnej uważają, że każdy rodzaj białka zwierzęcego wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie. Powszechnie występująca nietolerancja laktozy zmusza wiele osób do rezygnacji jedynie z mleka, które zawiera jej najwięcej. U dzieci, wśród których alergie są częstsze niż kiedykolwiek, nierzadko stwierdza się uczulenie na białka mleka krowiego. Niektórzy natomiast najzwyczajniej nie przepadają za smakiem krowiego czy koziego mleka lub chcą urozmaicić swoją dietę o interesujące smakowo produkty.

Rodzaje mleka roślinnego

Mleko roślinne, a właściwie to napój, gdyż oficjalnie nazwa „mleko” zarezerwowana jest jedynie dla wydzieliny gruczołów mlecznych, można otrzymać z wielu różnych surowców. Najłatwiej dostępne są napoje z produktów takich jak soja, ryż, owies, kokos czy migdały. Można jednak otrzymać znacznie więcej ciekawych smaków robiąc mleko z różnych rodzajów zbóż, orzechów i nasion np. z orzechów laskowych, orzechów włoskich, brazylijskich, nasion konopi, maku, słonecznika, dyni, ziaren gryki, orkiszu czy prosa. Każdy z tych napojów dostarczy duże ilości składników odżywczych, w tym witamin i minerałów, pod warunkiem jego wysokiej jakości.

Dostępne w sklepach napoje roślinne często pozostawiają swoim składem wiele do życzenia. Są to produkty pasteryzowane, czyli o znacznie obniżonej zawartości składników odżywczych takich jak witaminy i enzymy, jak również „wzbogacone” o niezbyt korzystne dla zdrowia dodatki takie jak: rafinowane oleje, cukier, sól, stabilizatory, konserwanty, barwniki itp. Dodatkowo za takie „zdrowe” napoje musimy słono zapłacić. Co więc możemy zrobić chcąc spożywać pełnowartościowe mleko roślinne? Najlepiej zrobić je samodzielnie! A z użyciem odpowiednich sprzętów może się to okazać znacznie prostsze niż mogłoby się wydawać.

Jak samodzielnie otrzymać mleko roślinne?

Domowych metod otrzymywania napojów roślinnych jest wiele i mogą znacząco różnić się pracochłonnością. Każdy produkt, z którego chcemy otrzymać mleko należy najpierw dobrze namoczyć w wodzie, np. zostawiając zalane wodą nasiona czy orzechy na noc. Proporcje produktu do wody zależą od jego rodzaju oraz naszych preferencji.

  • Pierwszą i najdostępniejszą metodą jest długie miksowanie w zwykłym blenderze produktów wraz z wodą, w której były namaczane. Po paru minutach otrzymany napój należy przecedzić przez sitko i gazę, aby pozbawić go drobinek. Gazę najlepiej także dobrze wycisnąć w rękach, tak aby mleko było wystarczająco esencjonalne. Pozostałe odpady można wyrzucić lub zużyć dodając do muesli, cist, deserów lub wysuszyć i użyć później jako mąkę. Mleko można dosłodzić do smaku jednym ze zdrowych zamienników cukru np. miodem, cukrem kokosowym czy syropem z daktyli.
  • Mleko roślinne można również przyrządzić z pomocą wolnoobrotowej wyciskarki. Taka metoda da nam maksymalną możliwą do uzyskania zawartość składników wyciskarka-zebra-4-398x598odżywczych, także tych wrażliwych na wysokie temperatury. Najlepiej sprawdzi się wyciskarka pionowa, w której możemy zamknąć otwór wylotu pulpy za pomocą niekapka i wrzucając produkt wraz z wodą partiami mieszać i „wyciskać” w misie urządzenia mleko. Wyciskarka, podobnie jak ma to miejsce podczas wyciskania soku, wytłoczy nam „sok” z orzechów czy innych ziaren, a otworem wylotu odpadów wyrzuci odpady, które również można spożytkować. Takie robienie napoju mlecznego jest o wiele prostsze i nie wymaga zabawy z odciskaniem resztek za pomocą gazy. Dla uzyskania gładkiej konsystencji dobrze jest podłożyć sitko, aby mieć pewność, że żadne drobinki nie przedostaną się do mleka. Dodatkowo w czasie mieszania w misie można od razu napój posłodzić lub dodać innych smakowych dodatków (np.kakao, cynamon, wanilia)grp_blender
  • Trzecim sposobem na przyrządzenie mleka roślinnego jest użycie wysokoobrotowego blendera. Jest to chyba najprostsza i najszybsza metoda. Po dokładnym namoczeniu surowca, wkładamy go wraz z pożądaną ilością wody i włączamy blender. Po niecałej minucie blendowania otrzymujemy mleko o gładkiej konsystencji, które zazwyczaj nie wymaga dodatkowego przecedzania. Takim sposobem do uzyskania takiej samej ilości mleka co w zwykłym blenderze potrzebujemy mniejszej ilości surowca.

Przykładowe mleczne napoje roślinne

Mleko sojowe – jest chyba najpowszechniejszym rodzajem, lecz również najbardziej kontrowersyjnym. Poprzez zawartość w soi fitoestrogenów przypisuje się jej naprzemiennie raz niekorzystny , a raz korzystny wpływ na gospodarkę hormonalną człowieka. Ponadto większość światowych upraw soi jest GMO. Aby otrzymać samodzielnie mleko sojowe musimy włożyć w to trochę więcej pracy. Namoczone i zmiksowane ziarna należy gotować i dopiero potem przecedzać.

Mleko ryżowe – jest łagodnym napojem, szczególnie polecanym dla alergików. Procesowi „wyciskania” należy poddać wcześniej ugotowany ryż. W zależności od gatunku ryżu który wybierzemy, napój będzie różnił się smakiem czy kolorem, jak również zawartością substancji odżywczych.

Mleko kokosowe – jestpudding-z-nasionami-chia jednym z bardziej tłustych odmian mleka. Sprzedawane w puszkach ma często wysoką zawartość substancji dodatkowym, dlatego dużo korzystniej robić je samodzielnie. Po wstawieniu do lodówki warstwa tłusta oddziela się od wodnistej, przez co możemy użyć samej „śmietanki” kokosowej lub połączyć warstwy z powrotem poprzez podgrzanie.

Mleko migdałowe – wyjątkowo smaczne i delikatne. Ma bardzo wysoką zawartość wapnia, przez co śmiało może konkurować z krowim mlekiem. Oprócz wapnia to także bogactwo witamin z grupy B, potasu, selenu i żelaza. Z migdałowych pozostałości można zrobić „serek” na kanapki poprzez odpowiednie doprawienie.

Mleko jaglane – umleko-migdalowe-przepiszyskujemy je z ugotowanej kaszy jaglanej bądź zalanych wrzątkiem płatków. Jako że kasza jaglana uznawana jest ze jedną ze zdrowszych, także mleko warte jest polecenia. Szczególnie ważną jego cechą są właściwości odkwaszające.

No Comments Yet.

Leave a comment

Error. Page cannot be displayed. Please contact your service provider for more details. (16)