Odpowiednie nawodnienie w ciąży.

W czasie ciąży powinnyśmy uważać nie tylko na to co jemy, ale również na to co pijemy. Odpowiednia dieta wpływa już nie tylko na nasze zdrowie, ale również na prawidłowy rozwój dziecka. To co spożywamy może dodatkowo oddziaływać na nasze samopoczucie, które w tym czasie i tak jest już zmienne. 🙂

Zdrowy tryb życia, tak naprawdę powinnyśmy zacząć już kilka miesięcy przed zajściem w ciążę. Możemy dzięki temu ustrzec się  np. porannych nudności i zawrotów głowy. Kobiety, które przed ciążą jedzą dużo przetworzonej żywności, znacznie gorzej przechodzą pierwsze tygodnie, którym towarzyszą dokuczliwe objawy.
Nasze zapotrzebowanie na wartości odżywcze i witaminy wzrasta w tym okresie dwukrotnie. Nie należy jednak, nadmierne objadanie się tłumaczyć ciążą. Dziecku szczególnie potrzebne są składniki zawarte w warzywach, owocach, zdrowych produktach, zdrowych cukrach i tłuszczach. Jedzenie słodyczy i przetworzonej żywności nie wpływa korzystnie na rozwój naszego maleństwa.

Zaraz po mdłościach kolejnymi dolegliwościami, które towarzyszą większości ciężarnym jest wzmożone pragnienie. Ważne aby pić regularnie i małymi porcjami. Najlepiej nie doprowadzać do momentu, aż zaschnie nam w gardle i zawsze mieć przy sobie coś do picia. Najlepiej pić jak najwięcej wody i soków świeżo wyciskanych. Soki zawierają nie tylko witaminy, ale również wodę i błonnik.
Woda to przede wszystkim podstawowy składnik naszych tkanek i narządów. W naszym organizmie odpowiada za procesy chłodzenia, metabolizmu, oczyszczania z toksyn, trawienia, oddychania i rozpuszczania elektrolitów. Zalecana ogólna dzienna norma spożycia wody wynosi ok 1,5 l, dla kobiet w ciąży wartość ta wzrasta do 2 – 2,5 l, a kobiety karmiące powinny wypijać nawet ok 3 litrów wody.
Błonnik zawarty w sokach przecierowych (koktajlach) pomaga kobietą w ciąży w problemach z układem trawiennym. Jest to kolejna przypadłość ciężarnych. Spowolniony metabolizm powoduje wzdęcia, uczucie ciężkości i dyskomfortu. Picie soków błonnikowych przyśpiesza trawienie i pozwala na zastąpienie jednego posiłku w ciągu dnia.
Dodatki w sokach, czyli orzechy lub nasiona. Jeżeli chodzi o orzechy i wykorzystanie wyciskarki wolnoobrotowej, to oczywiście mamy na myśli mleka roślinne.
Korzyści wynikające z picia mleka roślinnego to:
* jest niskotłuszczowy
* nie zawiera laktozy i cholesterolu
* zawiera witaminy z gr. B
* jest dobrym źródłem błonnika
* zawierają dużo składników mineralnych
Nasiona takie jak len czy słonecznik należy dodawać i mieszać już w blenderze wysokoobrotowym. Produkty te dostarczą nam najwięcej zdrowych tłuszczy.


Pamiętajmy, że im bardziej zróżnicowana dieta tym więcej dostarczamy składników odżywczych. A soki to dodatkowo zastrzyk energii, odporności i sposób na zastąpienie niezdrowych zachcianek.


A czy w ciąży można pić herbatę i kawę?
Jeżeli chodzi o herbatę najlepiej wybierać te owocowe lub ziołowe np. mięte, rumianek, ewentualnie słabą herbatę czarną. Ta ostatnia tak samo jak zielona czy biała zawierają duże ilości teiny, która nie jest wskazana do spożywania w dużych ilościach w tym czasie.
Odnośnie kawy jest podobnie. Oczywiście najlepiej całkowicie ją odstawić, ale dozwolona dawka kofeiny dla kobiety w ciąży to 200-300 mg, czyli 2 filiżanki dziennie (nie należy mylić z kubkami). Zwykłą kawę można również zastąpić kawą zbożową, która nie zawiera kofeiny, ale ma za to np. fosfor, potas, magnez.

No Comments Yet.

Leave a comment

Error. Page cannot be displayed. Please contact your service provider for more details. (31)