Owoce? Warzywa? Zioła? Czyli to z czego wyciśniemy pyszny sok

Dzisiaj oraz przez kolejne 2 dni będzie się u mnie działo. Przygotowałam Wam mega porcję wiedzy na temat tego co kryją w sobie konkretne owoce, warzywa oraz zioła, jakich składników odżywczych, witamin i minerałów dostarczamy organizmowi po wypiciu takiego soku oraz w jakich dolegliwościach będą nam pomocne. Jesteście ciekawi? Zapraszam.Stethoskop mit Apfelananas

Zaczniemy od Pana ANANASA, którego to właściwości wykorzystywane są w medycynie niekonwencjonalnej od dawna. Stosowany jest między innymi w leczeniu wszelkich infekcji układu oddechowego, dla poprawy trawienia a nawet pomocniczo w gojeniu ran czy złamań. Wykorzystywany jest nawet w celu pozbycia się z przewodu pokarmowego pasożytów. Główną zaletą tego owocu jest fakt iż zawiera on brom, który jest skutecznym środkiem przeciwzapalnym – działa bardzo korzystnie przy problemach ze stawami. Ananas jest również bogaty w witaminę C, która wzmacnia nasz system odpornościowy i zapewnia ochronę przed wolnymi rodnikami wpływającymi na procesy starzenia się. Jest bogatym źródłem bromeliny i betainy czyli naszych enzymów trawiennych. Bromelina odpowiedzialna jest za rozkładanie białka czyli ułatwia naszemu organizmowi trawienie produktów mięsnych,  posiada zdolność rozpuszczania zatorów w naczyniach krwionośnych oraz oczyszcza organizm z obumarłych komórek, które zostały zniszczone na skutek oparzeń, ropni, wrzodów czy nawet operacji chirurgicznych. Są znakomitym źródłem takich składników mineralnych jak: potas, sód, chlor, siarka, fosfor, żelazo, wapno czy jod. Jeśli przyjmujesz leki przeciwzakrzepowe, uspakajające czy też antybiotyki, które zawierają w swoim składzie tetracyklinę oraz amoksycylinę nie możesz spożywać ananasa ze względu iż zawarta w tym owocu bromelaina wchodzi z nimi w interakcje co może spowodować zwiększoną wchłanialność przez organizm substancji czynnych w nich zawartych, tym samym potęgując ich działanie.

WatermelonNastępnym w kolejce jest Pan  ARBUZ bogaty w likopen (więcej likopenu posiadają jedynie pomidory), to właśnie tej substancji zawdzięcza on swoją mocno czerwoną barwę. Badania ostatnich lat wskazują że likopeny będące silnymi antyutleniaczami, skutecznie zapobiegają powstawaniu chorób sercowo-naczyniowych czy też nowotworów. Jest on najbardziej wodnistym owocem –  składa się w 92% z wody, dlatego tak skutecznie gasi nam latem pragnienie. Jednak woda nie jest jedyną zawartością tego owocu. Arbuz zawiera sole mineralne i witaminy takie jak: witamina A (beta-karoten), witamina C, kwas foliowy, kwas pantotenowy oraz w mniejszym stopniu witaminy B1, B2, B3 i B6. Jeśli natomiast chodzi  o sole mineralne to mamy: wapń, magnez, fosfor, potas, sód i w mniejszym stopniu miedź, żelazo i cynk. Zalecany jest diabetykom Ze względu na niską zawartość cukru.

Kolejnym owocem jest BANAN. Dlaczego warto jeść banany? zapybananytacie. A to z tego względu iż posiadają dużo wartości odżywczych. Są też źródłem witaminy C i błonnika, oraz zawierają między innymi potas, który obniża ciśnienie krwi i reguluje równowagę płynów w organizmie. Jako ciekawostkę mogę wam powiedzieć że skrobia zawarta w lekko niedojrzałych, zielonkawych bananach tworzy nam wyścielenie błony śluzowej żołądka. A co to nam daje? A daje nam to że nasz żołądej jest chroniony przed działaniem soku żołądkowego. Banan jest również bogatym źródłem cukrów prostych, które zapewniają szybki zastrzyk energii – jest to doskonała przekąska dla osób, które mają większe zapotrzebowanie energetyczne (zjedzcie banana przed np. rozmową w sprawie pracy a na pewno się uda). W owocu tym znajdziemy również magnez, który przez niektórych nazywany jest „minerałem antystresowym”, ów minerał wpływa korzystnie na pracę mózgu, mięśni, budowę kości i zębów. Jeśli mowa o bananie to nie sposób nie wspomnieć o tym iż zawiera on bogate źródło kwasu foliowego, który jest niezwykle istotny w życiu każdej przyszłej mamy – zapobiega on uszkodzeniom systemu nerwowego płodu. Chroni on również organizm przed nowotworami, dodatnio wpływa na system nerwowy oraz mózg, a także usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego. Banany zawierają znaczne ilości beta-karotenu, witaminy A, B1, B2, B3 (PP), B5, B6, B11, B12, a także witaminę C, D, E i K. Banan bogaty jest również w makroelementy takie jak: potas, magnez, fosfor, wapń i sód chroniące przed chorobami serca. Ponadto banany zawierają mikroelementy: miedź, cynk, selen, fluor, żelazo, mangan i jod. Zawierają też prebiotyki, które w jelicie grubym ulegają fermentacji, pobudzając wzrost korzystnych dla zdrowia bakterii probiotycznych.

No to teraz bierzcytrynaemy się za CYTRYNĘ, która jest doskonałym źródłem witaminy C, opóźniając procesy starzenia się skóry, poprawiając jej strukturę i wygląd, a także obniża ciśnienie (dzięki zawartości potasu oraz flawonoidów obecnych), oraz poziom cholesterolu we krwi. Jest to doskonały produkt zasadotwórczy. Pomaga neutralizować kwaśne produkty przemiany materii. Związki zawarte w cytrynie (tzw. terpeny) pobudzają produkcję śliny i enzymów trawiennych, co w konsekwencji ułatwia trawienie. Wiedzieliście że cytryna przyspiesz gojenie się ran? Ja przyznam się że nie wiedziałam a jest to zasługa kwasu askor­bi­no­we­go (wi­ta­mi­ny C), w który ob­fi­tu­je cytryna.

FIGI – odpowiadają za regulację pracy układu pokarmowego. Pomocne mfigiogą być także w leczeniu bolącego gardła czy też hemoroidów. Zawierają błonnik, który wpływa na obniżenie cholesterolu we krwi oraz regulują pracę układu krwionośnego, są też bogatym źródłem potasu co korzystnie wpływa dla osób cierpiących na nadciśnienie. Owoce te posiadają właściwości, które ja określam mianem „anty” a mianowicie: przeciwutleniającą, przeciwdrobnoustrojową i przeciwzapalną a także trzy właściwości wspomagające między innymi trawienie, zaparcia czy problemy sercowo-naczyniowe. Mogą  również wpłynąć na poprawę wzroku przy zwyrodnieniu plamki żółtej a także wpływają korzystnie na działanie wątroby. Stosuje się je przy leczeniu niektórych typów nowotworów, jak na przykład rak skóry. Zalecane są przy astmie a także cukrzycy, są również pomocne w zwalczaniu przypadłości takich jak: nudności, bólów głowy, gorączki i duszącego kaszlu.

GRANAT jest owocem, które posiada wiele właściwości leczGranatniczych. Do których zaliczyć należy między innymi poprawę przepływu krwi u osób cierpiących  na chorobę wieńcową. Pomagają w walce z rakiem prostaty. Wspierają leczenie raka piersi u kobiet. Dzięki swoim właściwościom zapobiegają procesom starzenia a w niektórych przypadkach spowalniają postęp demencji, która jest wywołana chorobą Alzheimera. Zawierają kwas cytrynowy oraz taninę mające właściwości ściągające co łagodzi problemy z trawieniem. Zawierają również fitoestrogen dzięki któremu objawy PMS są łagodniejsze oraz pomaga on też w objawach menopauzy. Przeciwdziałają problemom związanym z erekcją. Regenerują skórę, poprawiając jej ukrwienie oraz koloryt. Przyspieszają również gojenie się zmian trądzikowych ze względu na posiadanie działania antybakteryjnego i przeciwzapalnego a zawarty w nich kwas elagowy wzmacnia ściany komórek dzięki czemu spowalnia procesy starzenia się.

GREJPFRUT – niekwestionowany pogromca tłuszczu i zabójca bagrejpfrutykterii, bomba witaminowa, która doskonale poprawia naszą urodę, obniżając przy tym  poziom złego cholesterolu, a nawet może nas uchronić przed rakiem. Naringina – odpowiedzialna za specyficzny gorzki smak owocu zawarta jest w jego białej otoczce. Jest to substancja działająca przeciwzapalnie, przeciw nowotworowo, obniża ilość cholesterolu, zmniejsza poziom glukozy we krwi oraz przyspiesza przemianę materii. W grapefrucie zawartość wit. C jest również bardzo imponująca. Wiedziałeś że zjedzenie jednego grapefruita pokryje nam dzienne zapotrzebowanie na tę właśnie witaminę? I na koniec jedna ciekawostka: miąższ odmian czerwonych i różowych zawiera więcej witaminy C aniżeli miąższ odmian żółtych.

GRUSZKIgruszki – bardzo cenny dla naszego zdrowia owoc zawierający błonnik a także spore ilości potasu, obniża nam ciśnienie krwi, zalecana jest dla osób cierpiących na nadciśnienie tętnicze. Posiada działanie moczopędne dlatego jest również zalecana dla osób cierpiących na choroby układu moczowego. Średniej wielkości grusza zawiera tylko 60 kcl, czyli jest to niewiele jeśli chodzi o owoce. Gruszka zawiera również takie składniki mineralne jak: fosfor, wapń, magnez, sód, miedź, żelazo, bor oraz jod. Jest również bogatym źródłem kwasów owocowych: jabłkowego i cytrynowego, a także węglowodanów: pektyny, błonnika i olejków eterycznych. W gruszce znajdziemy również takie witaminy jak: A, B1, B2, B6, C i PP, z tego też względu powinna być częstym składnikiem zdrowo zbilansowanej diety. Jako ciekawostkę mogę Wam powiedzieć że wraz z dojrzewaniem owocu zawartość pektyn i kwasów owocowych maleje a wzrasta zawartość cukrów.

JABŁKA – przynoszą korzyści całemu organizmowi. Wiedziałeś że to co Sweet apple with leaveswyrzucasz czyli gniazda nasienne oraz skórka zawierają najwięcej korzystych dla naszego organizmu pektyn, które mają tę zaletę że oczyszczają nasz organizm z trujących substancji, wiążąc niektóre metale ciężkie takie jak kobalt i ołów w nierozpuszczalne sole, które są wydalane z naszego organizmu. Owe pektyny zmniejszają wchłanianie cholesterolu zapobiegając przy tym miażdżycy oraz chronią przed zawałem. Regulują nam również perystaltykę jelit działając przeciw zaparciom. Takie właściwości posiadają tylko pektyny surowe. Pamiętajcie że im kwaśniejsza odmiana jabłek tym więcej znajdziemy w niej wit. C. Zgromadzona jest ona pod skórką dlatego też zalecane jest , gotowanie czy też pieczenie jabłek ze skórką. Jedząc jabłka wzmacniamy zęby, włosy oraz paznokcie a to dlatego że jabłka ułatwiają przyswajanie przez organizm wapnia. Jeśli masz problemy z tzw. „pajączkami” to jabłka są stworzone dla Ciebie. Zawarta w nich witamina C wraz z witaminą P uszczelnia i uelastycznia ścianki włosowatych naczyń krwionośnych zapobiegając temu problemowi. Owoc ten jest niezastąpiony przy wszelkiego rodzaju kuracjach odchudzających ze względu na to iż jabłka są sycące i dostarczają stosunkowo niewiele kalorii bo tylko 30–50 kcal w 100 g. Ale uwaga moje drogie – nie można ich jeść bezkarnie gdyż zawierają spore ilości cukru, jeśli będziemy ich jeść dużo to nie uda nam się schudnąć.

KIWI – istkiwina bomba witaminowa oraz bogactwo fitosubstancji wzmacniających nasz układ odpornościowy. Najwięcej w kiwi znajdziemy witaminy C będącej silnym przeciwutleniaczem który chroni nasz organizm przed różnego rodzaju infekcjami zwłaszcza zimową porą. Jeden duży owoc kiwi pokryje dzienne zapotrzebowanie na witaminę C u dorosłego człowieka. Kiwi jest doskonałym źródłem potasu – pierwiastka, który odpowiada za prawidłową pracę serca i ciśnienia krwi. Błonnik jaki jest zawarty w kiwi wspomaga pracę układu pokarmowego oraz reguluje poziom cukru we krwi. Reguluje też poziom cholesterolu będącego przyczyną wielu chorób układu krążenia.

MALINY – zawierają kwasy organiczne takie jak: jabłkowy, cytrynowy malinyoraz salicylowy; pektyny, antocyjany, cukry, związki śluzowe i lotne związki zapachowe. Maliny to również niezmierne bogactwo witamin takich jak: C, E, B1, B2, B6 oraz wiele substancji mineralnych – przede wszystkim potas, magnez, wapń, żelazo. Natomiast liście malin zawierają garbniki, flawonoidy, kwasy organiczne, związki żywicowe czy też sole mineralne (m.in. żelaza, miedzi, wapnia) Wiedzieliście że zarówno owoce, jak i liście malin są doskonałym środkiem przeciwgorączkowym? Jeśli nie to już wiecie. Liście malin działają ściągająco, przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie, hamując rozwój bakterii jelitowych i skutecznie zmniejszają biegunkę. Wywołują też nieznaczny rozkurcz mięśni gładkich, np. macicy, więc moje Drogie Panie, są one pomocne w łagodzeniu bóli miesiączkowych.

MORELE – posiadmoreleają w sobie dużo witaminy A, B1, PP, E, żelaza, potasu, wapnia i białka. Sok z malin powinny szczególnie pić kobiety w ciąży ze względu na to iż podnosi on poziom hemoglobiny oraz działa krwiotwórczo. Morele zawierają w sobie przeciwutleniacze mające działanie antynowotworowe i przeciwstarzeniowe. Pozytywnie wpływają na ciśnienie, trawienie oraz pracę nerek, działają również zasadotwórczo, więc powinny je jeść osoby, które cierpią na nadkwasotę. Wiecie, że morele swój słoneczny kolor zawdzięczają beta-karotenowi, czyli żółtemu barwnikowi, z którego wątroba produkuje witaminę A. Jądro pestki moreli zawiera amigdalinę, substancję, która hamuje rozwój nowotworów – powszechniej znana pod nazwą witamina B17.

pomarańczePOMARAŃCZA – znakomite źródło witaminy C ale również beta-karotenu i witamin z grupy B (w tym również kwas foliowy), które są korzystne dla skóry oraz nerwów a także cennego potasu, od którego zależy prawidłowe ciśnienie krwi i rytm serca. Warto je jeść wraz z błonkami które oddzielają cząstki owocu oraz białą częścią skórki gdyż są one dobrym źródłem błonnika oraz flawonoidów wzmacniających działanie witaminy C. Skórka z pomarańczy zawiera naturalne, roślinne substancje, fitoskładniki zwane monoterpenami, zapobiegającymi formowanie się komórek rakowych, a także pomagają w zwalczaniu powstałych już nowotworów. Pomagają też w przypadku duszącego kaszlu, grypy i dolegliwości serca. Obniżają poziom ryzyka paraliżu.

TRUSKAtruskawkiWKI – pyszne, zdrowe i niskokaloryczne owoce. Za pomocą truskawek przed wiekami leczono takie choroby jak: kamica nerkowa, reumatyzm czy też zapalenie stawów, truskawki były zalecane aby wzmocnić wątrobę i oczyścić układ pokarmowy. Są one bogatym źródłem witaminy C oraz niezbędnych pierwiastków takich jak fosfor, wapń, żelazo czy krzem. Dzięki zawartości bromeliny – substancji pomagającej spalić nam tłuszcz, truskawki sprzyjają odchudzaniu. Duża zawartość witamin i minerałów korzystnie wpływa na naszą cerę zarówno w wersji spożywanej jak i stosowanej zewnętrznie w formie maseczek. Jeśli chcemy obniżyć poziom złego cholesterolu oraz utrudnić wchłanianie tłuszczu powinniśmy jeść truskawki. Jedząc truskawki zapobiegamy również podnoszeniu się poziomu cukru we krwi – ale uwaga truskawki bez dodatku bitej śmietany.

WINOGRONA – doskonale gaszą pragnienie a także apetyt na słodkości. winogronoZawierają żelazo, bioflawonoidy oraz jod. Na winogrona powinny uważać osoby będące na diecie ze względu na to że są one bogate w cukry. Cukier ten, zwany gronowym pomaga nam szybko regenerować siły oraz działa korzystnie na układ krwionośny. Ciemne odmiany są bardziej bogate w żelazo oraz zawierają więcej bioflawonoidów unieszkodliwiających wolne rodniki a dzięki temu chronią nas przed rakiem czy też chorobami serca. Osobom chorym na serce pomaga również zawarty w nich potas, który dodatkowo działa moczopędnie oczyszczając nerki. Winogrona również lekko przeczyszczają, odtruwają oraz wzmacniają. Należą do nielicznych owoców, które zawierają jod niezbędny do funkcjonowania tarczycy. Zawierają też fosfor, wapń, magnez oraz nieco takich witamin jak: C, E, beta-karoten i witaminy z grupy B. Są zasadotwórcze, pomagają w pozbyciu się z naszego organizmu nagromadzonych kwasów.

WIŚwiśnie3NIE – bogate w takie witaminy jak: A, B1, B2, C, PP, białko, tłuszcze, węglowodany: glukozę i fruktozę, błonnik, organiczne kwasy: oksalowy, cytrynowy oraz jabłkowy, a także składniki mineralne: wapń, potas, miedź, sód, magnez, żelazo, fosfor oraz jod. Posiadają wiele właściwości leczniczych. Są one źródłem naturalnego błonnika, odpowiadają za obniżenie poziomu cholesterolu, obniżenie gorączki, wzmagają apetyt, zapobiegają anemii, chronią przed chorobami krążenia, stabilizują pracę serca, zapobiegają chorobom zwyrodnieniowym stawów, zapobiegają powstawaniu nowotworów oraz wspomagają pracę nerek. Znane nam kwaśne wiśnie pobudzają procesy trawienne, pobudzają wydzielanie soków trawiennych, wspomagają nasz organizm w oczyszczaniu z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii, posiadają działanie moczopędne a także przeczyszczające, likwidują nam zaparcia, działają antyseptycznie i antybakteryjnie, uelastyczniają nam ściany naczyń krwionośnych, poprawiają krążenie w naczyniach włosowatych, ponad to zapobiegają powstawaniu skrzepów i żylaków, przeciwdziałają obrzękom oraz korzystnie wpływają na kondycję naszej skóry neutralizując wolne rodniki oraz odchudzają.

ŻURAWINA – posiada działanie przeciwbakteryjne oraz pżurawina2rzeciwgrzybicze, dlatego też jest skuteczna w walce między innymi z infekcjami pęcherza moczowego oraz niektórymi schorzeniami skóry czy też wrzodami żołądka. Składa się zwody w 88%. Posiada duże ilości błonnika, witamin: B1, B2, B6, C, E, karoten; a także minerały: potas, sód, fosfor, wapń, jod, magnez i żelazo oraz flawonoidy, pełniące rolę przeciwutleniaczy. Jest to owoc długo zachowujący świeżość dzięki zawartości w nim kwasu benzoesowego, a swój kwaśny oraz cierpki smak zawdzięcza zawartości kwasu cytrynowego i jabłkowego. Zapobiega chorobom dziąseł i próchnicy. Sok z żórawiny zmniejsza nam ryzyko wystąpienia zawału. Wypicie jednej szklanki soku podnosi nam poziom dobrego cholesterolu zapobiegając zatykaniu się naczyń krwionośnych. Jest odpowiedzialna za usówanie wolnych rodników zmniejszając znacznie ryzyko wystąpienia wielu poważnych chorób takich jak: Parkinson, Alzheimer, zaćma, reumatyzm czy też chorób nowotworowych. Owoce żurawiny posiadają dobroczynne działanie na nasz układ pokarmowy, ponieważ mają one właściwości probiotyczne czyli wspomagają wzrost dobrej mikroflory w jelitach, przy jednoczesnym niszczeniu szkodliwych bakterii.

ARONIA Aronia with leaves (chokeberry) on a white background closeup– jej owoce bogate są w związki roślinne i witaminy mające pozytywny wpływ na nasze zdrowie, pomagają bronić się naszemu organizmowi przed chorobami – również tymi najgroźniejszymi czyli rakiem i miażdżycą. Zawiera duże ilości witaminy P, która jest niczym innym jak bioflawonoidem czyli substancją fitochemiczną występującą w roślinach. Kiedy zjadamy ją wraz z owocami i warzywami działa ona dobroczynnie w naszym organizmie tak jak i witaminy oraz jest cennymi przeciwutleniaczem. W aronii występują: rutyna i kwercetyna, katechiny, antocyjany i leukocyjany. Oprócz bioflawonoidów owoce aronii zawierają również witaminy takie jak: C, PP, B2, B9 (czyli kwas foliowy) oraz E. Bioflawonoidy poprawiają nam wchłanianie oraz działanie witaminy C, która korzystnie wpływa z kolei na działanie innego przeciwutleniacza, czyli witaminy E. Wspomniane przeciwutleniacze wspomagają siły obronne organizmu w ochronie komórek przed wolnymi rodnikami mogącymi powodować zmiany degeneracyjne i przyczyniać się do powstawania oraz rozwoju komórek rakowych. Aronia zawiera także cenne makro- i mikroelementy: żelazo, wapń, molibden, miedź, mangan, jod i bor potrzebne aby w naszym organizmie prawidłowo przebiegały rozmaite procesy.


Na dzisiaj to już wszystko moi drodzy a jutro bierzemy się za warzywa i wszystko to co w sobie skrywają najlepszego. Mam nadzieję, że przyda się wam taka skumulowana w jednym miejscu wiedza.

No Comments Yet.

Leave a comment

Error. Page cannot be displayed. Please contact your service provider for more details. (16)