Raw food, czyli jedzenie surowych warzyw i owoców

W naszym otoczeniu słyszymy ostatnimi czasy o coraz to nowszych dietach. Pomocne są one nie tylko w odchudzaniu, lecz również  maja za zadanie wspomagać nasz organizm w walce z różnymi chorobami lub im zapobieganiu. Najstarszą i powszechnie wykorzystywaną dietą, była jednak dieta Raw food. Jeżeli popatrzymy na naszych dalekich przodków i ich styl życia, to znajdziemy tam jedynie naturalne i surowe produkty. Co prawda, wykorzystywanie i zalety płynące z tej diety były dla nich całkowicie nieświadome i często niezależne od nich samych, to niosły im wiele pozytywnych korzyści. W następnych latach zaczęliśmy jednak „ulepszać” i wprowadzać coraz to bardziej przetwarzane produkty, które w pewnym stopniu ułatwiają nam życie, lecz mają swój daleki i  niestety negatywny skutek w naszym zdrowiu.

Raw-Food_The-Taste-of-Paradise-Raw-Food-Recipe-Book

Dieta Raw food opiera się na spożywaniu surowych, świeżych i nieprzetworzonych produktów. Zalecane jest spożywanie warzyw, owoców, kiełków i orzechów. Zabrania się wykorzystywania obróbek takich jak mrożenie, gotowanie, pieczenie, smażenie. Dopuszczalna jest obróbka żywności jedynie w temperaturze do  ok. 40-50 stopni. Przygotowywane potrawy możemy spożywać w formie musów, soków, mlek roślinnych, zup, surówek, past czy w postaci suszonych produktów.

W zależności od poglądów ludzi praktykujących tę dietę, jedni wykluczają całkowicie spożywania potraw mięsnych, rybnych, produktów odzwierzęcych (mleko, jaja) jak i chleba (w związku z koniecznym tu procesem pieczenia). Inni zaś zezwalają na tego typu odstępstwa, przy zachowaniu odpowiedniej diety. Wszystkie przygotowywane posiłki, są jednak niskotłuszczowe i bezglutenowe. Ludzi praktykujących Raw food, nie należy traktować jakby byli na specjalnej diecie chorobowej czy odchudzającej. Raw food to styl i filozofia życia, będąca w zgodzie z naturą.

shutterstock_678797471-raw-nutrition

Jeżeli przyjrzymy się dokładnie sposobom przygotowywania naszych  potraw zauważymy, że wszędzie towarzyszą nam wysokie temperatury. Gotowanie na parze min. 100 stopni, pieczenie 200 stopni, smażenie nawet ok 350 stopni, dodatkowo dochodzi do tego utrata wartości odżywczych  przy obieraniu i przechowywaniu. Na skutek gotowania tracimy od 30 do 97% wartości odżywczych, zmniejszając tym samy ich przyswajalność. Przetworzone produkty mają zmienioną strukturę cząsteczkową pożywienia, co może tworzyć związki chemiczne na przykład tj. akrylamid. Związki, których organizm nie może przyswoić, są odkładane, a to wiąże się z powstawaniem rożnego typu schorzeń i chorób. Stratę enzymów z pożywienia organizm uzupełnia własnymi rezerwami. I tak, zamiast wykorzystywać rezerwy te do walki z chorobami, zużywamy je do trawienia posiłków. Pewien naukowiec wykazał zależność zapadania na choroby typu otyłość, rak, miażdżyca itp. jedynie dla ludzi i zwierząt udomowionych. Powiązał to ze spożywaniem pokarmów przetworzonych i poddanych obróbce termicznej.

Podczas podgrzewania, wysoka temperatura niszczy naturalne enzymy, białka ulegają koagulacji (przez co stają się mniej przyswajalne), witaminy zostają w większości zabite, mikroelementy zostają przekształcone w formy trudno przyswajalne.

Read-This-Before-You-Try-a-Raw-Food-Diet-to-Look-Younger_11

Zwolennicy Raw food zauważyli u siebie:

  • trwały spadek wagi,
  • podwyższoną odporność,
  • poprawę wyglądu skóry,
  • spowolnienie procesów starzenia,
  • poprawę samopoczucia,
  • zwiększenie aktywności fizycznej.

Z pomocą, do przestrzegania tych zasad żywieniowych i ułatwienia naszego życia przychodzą nam wyciskarki wolnoobrotowe na których jesteśmy w stanie zrobić pełnowartościowe soki, dehydratory dzięki którym wysuszymy warzywa i owoce, jak i blendery. To właśnie na nich jesteśmy w stanie zrobić najwięcej potraw zgodnych z zasadą Raw food:

  • zupy (specjalny program do podgrzewania zupy do bezpiecznej temperatury)
  • sosy i dipy
  • mleka roślinne
  • pasty
  • soki
  • smoothies
  • puree
  • lody
  • masło, śmietany
  • mąki

Jak już zostało to wspomniane wcześniej, Raw food nie jest w pełni dietą leczniczą, jest to bardziej styl życia. Dlatego osoby, które chciałyby spróbować i wprowadzić w życie surowe jedzenie, nie muszą z dnia na dzień odstawiać gotowanych potraw. Można robić to stopniowo i z rozsądkiem. Jeżeli zaczniemy wprowadzać na początek do swojej codziennej diety świeżo wyciskane soki, po pewnym czasie na pewno będziemy chcieli dać następny krok i odstawić przetworzoną żywność i zbędną obróbkę termiczną. W czynieniu postępów, na pewno pomogą nam widoczne efekty z wprowadzenia surowych warzyw i owoców.

No Comments Yet.

Leave a comment