Rola błonnika w naszej diecie

Ten artykuł, to tak naprawdę odpowiedź na Wasze pytania. 🙂
dsc_0143Często przy wyborze wyciskarki zadajecie pytanie o błonnik. Co to tak naprawdę jest? Czy jest on nam potrzebny? I w końcu co on nam daje? Próbując uporządkować tą wiedzę zacznę od tego, że więcej błonnika znajdziemy jednak w koktajlach niż w sokach. Robiąc koktajl w blenderze wysokoobrotowym dostarczamy dzięki temu całą zawartość błonnika, która występuje w warzywach i owocach.

Przejdźmy jednak do początku.
Błonnik w swojej „karierze” przechodził różne etapy „popularności”. Na początku był on niedoceniany i twierdzono wręcz, że jest on niepotrzebny. Myślenie to było oparte na stwierdzeniu, że skoro nie wchłania się w przewodzie pokarmowym to jest on niepotrzebny. Dlatego też był eliminowany z codziennej diety. Następnie można powiedzieć, że przyszła złota era dla błonnika. Zalecano jego spożycie w tak dużych dawkach, że ludzie zaczęli odczuwać nadmierne skurcze brzucha i wzdęcia.
Z błonnikiem jak ze wszystkim ważna jest równowaga i zdrowy rozsądek.

metody1-minBłonnik to nic innego jak części roślinne, które są odporne na działanie enzymów trawiennych. Nie jest on trawiny, nie dostarcza kalorii, ani się nie wchłania. Jego rolę w naszym organizmie można przyrównać do miotły, która wymiata wszystkie zalegające resztki jedzenia. Dzieje się to dlatego, ponieważ błonnik przechodzi przez nasz organizm praktycznie w niezmienionej formie. Poza tym błonnik wiąże również niektóre szkodliwe substancje, które są następnie wraz z nim wydalane. Zapobiega to wchłanianiu się tych substancji do krwi. Spożywanie błonnika w formie owoców, warzyw, pełnych ziaren i orzechów pozwala na bezpieczne zaspokojenie dziennej dawki. Przy suplementowaniu błonnika w formie tabletek często możemy go przedawkować co wywoła dolegliwości żołądkowe.
Błonnik to zbiór związków, które pod względem zachowania substancji chemicznych dzielą go na dwie grupy, czyli błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny w wodzie.
Błonnik rozpuszczalny – w połączeniu z wodą tworzy substancje żelową, która wyłapuje szkodliwe substancje, pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu i reguluje poziom cukru we krwi. Wpływa on na uczucie sytości i pomaga w odchudzaniu.
Błonnik nierozpuszczalny – jak nazwa wskazuje nie rozpuszcza się w ogóle. Ma on jednak wpływ na szybsze przesuwanie się resztek pokarmowych w jelitach i przyśpiesza pozbywanie się toksyn. Pomaga utrzymać właściwe pH w jelitach i pozbywa się zaparć.

jelitaimg_20160929_163319Najbardziej znanym powodem dla którego warto jeść błonnik jest aspekt dietetyczny. Pomaga on utrzymać na dłużej uczucie sytości, przez co mniej jemy. Pomaga nam w trawieniu i utrzymaniu odpowiedniej sylwetki.
Innym ważnym punktem dla, którego powinnyśmy jeść więcej błonnika to wzgląd na obecne w naszym organizmie bakterie. Nasz organizm zamieszkują dobre i złe bakterie. Złe bakterie powodują różnego rodzajubrzuch choroby, a te dobre walczą z nimi i się ich pozbywają. Do prawidłowego funkcjonowania, dobre bakterie potrzebują jednak odpowiedniego pożywienia, którym jest dla nich błonnik. Dzięki wspomnianej wcześniej „zasadzie miotły” zabezpiecza nasz organizm przed wieloma chorobami tj.: cukrzyca, choroby serca, otyłość, zaparcia i nowotwory.

 

Zalecana ilość dziennego spożycia błonnika to ok. 20 – 40 gram. Nie musimy jednak skrupulatnie liczyć spożywanej tej ilości. Wystarczy, że będziemy sięgać po pełnowartościowe, nieprzetworzone i naturalne produkty. Dobrym źródłem błonnika są przede wszystkim koktajle z dodatkiem nasion i ziaren, jak również soki z wyciskarek wolnoobrotowych. W zależności od modelu jesteśmy na nich w stanie uzyskać większą lub mniejszą ilość wyczuwalnego, stałego błonnika. Warto więc przekonać się do soków zawiesistych, błonnikowych.

img_20160923_145926

No Comments Yet.

Leave a comment