Tłuszcze a dieta

stock-photo-54117328-stetoskop-znak-zapytaniaWitam, dziś chciałabym się skupić na odwiecznie zadawanym sobie pytaniu podczas przechodzenia na dietę.
Czy zaczynając dietę powinniśmy odstawić całkowicie tłuszcze? Czy spożywanie tłuszczy i spadek wagi mogą mieć coś wspólnego?

 

imagesL7J8VYM6Na te pytania odpowiem od razu na początku artykułu.
Otóż tłuszcze, są bardzo ważne w naszym żywieniu i nie należy z nich całkowicie rezygnować. Stanowią jeden z podstawowych składników odżywczych, które dostarczają nam niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania związków, na przykład zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe oraz są źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach A, D, E i K. Nie należy również zapominać, że z tłuszczy pobieramy energię niezbędną do codziennego funkcjonowania.
Już 1g tłuszczu dostarcza nam 9kcal, przy czym 1g węglowodanów, czy też białka zaledwie 4kcal.

Inne ważne funkcje odbywające się przy udziale tłuszczy to:

  • stanowią zapasowy materiał energetyczny
  • obniżają poziom cholesterolu
  • hamują skurcze żołądka
  • są materiałem budulcowym błon komórkowych
  • wspierają działanie systemu nerwowego
  • chronią przed utratą ciepła (tłuszcz podskórny)
  • stabilizują narządy jamy brzusznej (tłuszcz okołonarządowy)
  • poprawiają smak potraw
  • zwiększą uczucie sytości

Ilość spożywanych tłuszczy należy przełożyć na nasze możliwości ich spalenia. Oczywiście osoby wykonujące ciężką pracę fizyczną powinny spożywać większe ilości niż osoby mające siedzącą pracę. W ich przypadku nadmiernie spożywany tłuszcz, którego organizm nie może przetworzyć na energię, będzie odkładany jako materiał zapasowy, czyli zbędne kilogramy.

tłuszcz-artykuł

Pierwsze nasuwające się skojarzenia ze słowem tłuszcz, są to zazwyczaj produkty tj.: smalec, śmietana, boczek. Na taką czarna listę należy jeszcze wpisać fast food, słodycze i produkty przetworzone. Od tego wszystkiego faktycznie tworzy nam się wszystkim znana oponka. 

220px-Butter_and_Oil_-_NCI_Visuals_Online
Lecz jeśli zrezygnujemy z tych produktów i zastąpimy je olejami roślinnymi tłoczonymi na zimno zmiana naszej figury może nas zadziwić.
Do zdrowych tłuszczy i takiej diety możemy śmiało dodać awokado, tłuste ryby, kuchnie japońską i śródziemnomorską, orzechy, migdały i siemię lniane.

z15602731Q,zdrowe-tluszcze

Większość z nas przecież dokładnie wie, że słowo zdrowy tłuszcz odnosi się do tłuszczy pochodzenia roślinnego. Zawierają one kwasy jedno- i wielonasycone, są one dla organizmu znacznie korzystniejsze niż kwasy nasycone, występujące głownie w tłuszczach zwierzęcych.

Sięgając po tłuszcze należy zwrócić uwagę na ich jakość. Produkty te powinny być jak najbardziej naturalne i nieprzetworzone. Oleje najlepiej spożywać zaraz po ich wytłoczeniu, a wszelkie orzechy przechowywać w odpowiedniej formie. Ryby powinny pochodzić ze sprawdzonych hodowli, w których nie stosuje się pasz z dodatkami chemicznymi, przyśpieszającymi ich wzrost.

Rozróżniając tłuszcze należy również wspomnieć o ich konfiguracji. Zdrowe tłuszcze posiadają konfiguracje cis, zaś konfiguracja trans jest dla nas szkodliwa. Powstaje ona pod wpływem temperatury, podczas przemysłowego oczyszczania tłuszczy i związanymi z tym czynnikami fizycznymi i chemicznymi. Mogą również już powstawać w żołądkach zwierząt przeżuwających, a następnie przedostawać się do mleka czy tkanek. Z popularnej żywności po którą najczęściej sięgamy a zawiera izomery trans są wyroby z użyciem margaryny np. produkty piekarnicze, cukiernicze czy fast food.

DSC_0213A

Układając nasze dzienne menu, należy ograniczyć w nim tłuste mięsa nabiał z dużą zawartością tłuszczy czy wyroby cukiernicze na rzecz tłuszczy roślinnych.

O niedoborach NNKT mogą świadczyć objawy tj.:

  • spowolnienie wzrostu
  • zmniejszenie przyrostu masy ciała
  • częste infekcje
  • zmiany skórne
  • kruchość włosów
  • poważniejszymi konsekwencjami może być zaburzenia pracy tkanek i narządów

We wszystkim jednak należy zachować umiar i zdrowy rozsądek. Należy pamiętać o ty, że nawet te zdrowe tłuszcze w dużych ilościach mogą nam zaszkodzić.

No Comments Yet.

Leave a comment