Właściwości awokado

Określenie awokado jako owocu często jest dość kontrowersyjne. Awokado jako owoc nie jest ani słodkie, ani nie zawiera dużej ilości węglowodanów. W swoim smaku jest za to dość neutralne, a z wartości odżywczych przeważają w jego składzie tłuszcze. Pomimo tego jest on i tak najczęściej wybieranym produktem żywieniowym przez modelki. Jednak jak na opis owocu, są to dość nietypowe określenia, ale wbrew pozorom, bez wątpienia należy on do tej grupy.

images

Zaczynając od początku i od jego wartości odżywczych.
Średniej wielkości awokado ważące ok. 200 g dostarcza nam 54 % naszego dziennego zapotrzebowania na błonnik i jednocześnie jest to ok. 300 kcal (zdrowych kcal). Dodatkowo owoc ten jest świetnym źródłem witaminy K, E, C, A, witamin z gr. B i kwasu foliowego. Zawiera dwa razy więcej potasu niż banan, a ponadto zawiera magnez, żelazo, miedź, mangan, cynk i fosfor. No i przede wszystkim zawiera on najważniejszy dla siebie składnik, czyli zdrowe tłuszcze jednonienasycone, które są prawdziwym paliwem dla naszego mózgu.

Jego zdrowotne właściwości mają zastosowanie w kilku dziedzinach:

– poprawia pracę mózgu

– wzmacnia serce, obniżając poziom złego cholesterolu i podnosząc jednocześnie poziom tego dobrego

– zalecany jest dla kobiet w ciąży ze względu na obecność w nim kwasu foliowego

– obniża ciśnienie krwi

– zapobiega skokom poziomu cukru

– działa przeciwzapalnie (duża ilość fitoskładników)

– spowalnia proces starzenia się (obecność antyoksydantu glutationu)

– poprawia trawienie i proces wchłaniania substancji odżywczych

– chroni przed powstawaniem nowotworów

Do czego użyć i jak jeść awokado?

Awokado, jak dla mnie najbardziej kojarzy się w połączeniu z bananem i mlekiem.

12049616_1690812131160953_6784372791568165430_n

Dodatek awokado do koktajlu sprawi, że wyjdzie on delikatny i zawsze będzie miał aksamitną konsystencje. Dlatego często możemy spotkać się z nazwą krem, mus lub masło z awokado.

Awokado idealnie pasuje do koktajli jako składnik uzupełniający go o zdrowe tłuszcze. Z racji na jego naturalny smak idealnie łączy się prawie z wszystkimi produktami, jednocześnie dając nam idealnie kremową konsystencje.

 

 

Najczęściej  jednak w koktajlach awokado łączone jest z:

– bananem

– jabłkiem

– szpinakiem

– jogurtem naturalnym

– siemieniem lnianym

– otrębami

10394636_1730090317233134_6464794808838844375_nZblendowane awokado możemy traktować również jako zdrowy zamiennik masła. Jest to zdrowa forma tłuszczu/masła, którą możemy smarować chleb. Takie masło z dodatkiem posiekanych innych składników jak np. por, jajka, czosnek tworzy idealną pastę kanapkową. Awokado oprócz tego można użyć jako dressingu do sałatek. Idealnie łączy się z musztardą i cytryną, tworząc wyjątkowe doznania smakowe. Pasuję również jako główny składnik sałatek, pokrojony w większe cząstki. W sałatce caprese może zastąpić mozzarelle. Oprócz podawania go w formie koktajli lub na wytrwano możemy z niego wyczarować również zdrowy i pyszny deser czekoladowy. Wystarczy połączyć awokado, kakao coś co doda nam słodyczy i ewentualnie można dodać jeszcze banana lub masło orzechowe.

Awokado swoje zdrowotne właściwości niesie nie tylko w formie, którą możemy spożywać, ale również świetnie sprawdza się jako maseczka na przesuszoną i zmęczoną skórę. Domową maseczkę z awokado możemy zrobić w każdej chwili. Wystarczy obrać awokado ze skórki, wyjąć pestkę i zblendować na gładką masę z dodatkiem łyżeczki miodu. Awokado swoje zdrowotne właściwości dostarcza nam od środka, dzięki stymulacji produkcji kolagenu przez zawarte w nim tłuszcze i witaminę E. Jak i również od zewnątrz stosując go właśnie w formie maseczek. Zawarte w nim kwasy omega-3, wpływają wówczas na nawilżenie naszej skóry, nie zatykając jednocześnie porów. Dodatkowo obecna w nim witamina C działa rozjaśniająco na naszą cerę. Maseczkę trzymamy ok 10 min, a następnie dokładnie spłukujemy. Możemy nakładać ją na twarz, dekolt, ręce i inne przesuszone części ciała.

A jak stwierdzić w sklepie czy awokado jest dojrzałe i dobre do spożycia?

Przy zakupie musimy sprawdzić czy awokado jest w miarę miękkie i zwrócić szczególną uwagę na jego końcówkę. Gdy po oderwaniu szypułki, środek jest żółtawy, oznacza to, że awokado jest idealne do spożycia.

awokado

A oto rada jeżeli i tak trafi nam się jeszcze niezbyt dojrzałe awokado !!!
Jeżeli kupimy zbyt twarde awokado, wystarczy, że włożymy go wraz z jabłkiem lub bananem do papierowej torby na 2-3 dni. Po tym czasie powinno być idealne.
A co jeżeli wykorzystaliśmy jedynie połowę awokado?
Drugą część (ważne aby była z pestką) należy włożyć do szczelnego pojemniczka z kilkoma plastrami cebuli i przechować do następnego dnia.

Jedzmy więc awokado i korzystajmy z jego zdrowotnych właściwości.

No Comments Yet.

Leave a comment